Produkter og Tjenester Transport av levendefisk

Transport av levendefisk

BARGO

 


bargo_logo.png Bargo er konstruert slik at vannstrømmen inne i bagen justeres uavhengig av hvor raskt den blir tauet gjennom vannet.  Vanngjennomstrømningen blir regulert for å tilpasse svømmefarten til de forskjellige fiskeslag som transporteres. Fisken kan da oppføre seg som under normale forhold, den unngår stress, mens den blir transportert til sin destinasjon.

Når Bargo når en viss fart, blir den presset ned under vannoverflaten hvor vannmotstanden er mindre.
Som en ubåt, vil den gå mye bedre under vann enn i overflateposisjon, da det kreves mindre motorkraft og en sparer energi.

“En av fordelene til BARGO er at levende fisk kan transporteres mye raskere enn i dag. For eksempel en tauing av en transportmerd med sei som tar 30 timer, tar bare 6 timer med BARGO", sier Senior Forsker Kjell Midling fra fiskeriforskning. Sammen med forskeren Kåre Aas, har han spilt en nøkkelrolle i praktisk testing og tilpassning av BARGO siden begynnelsen av prosjektet for 6 år siden.

Se Video:  wmv Bargo i Bruk

Fakta om BARGO

  • BARGO kan taues opp til 7 knop (Sammenlignet med i dag, hvor farten for tauing av levende fisk er ca. 1.5 knop)
  • BARGO lages i forskjellige størrelser, avhengig av behov. Den største tar 100 tonn med fisk.
  • Veggen i BARGO er laget av det samme materialet som brukes i airbager i biler. BARGO er patentbeskyttet.
  • BARGO vant førsteprisen i Venture Cup i 2001, en nasjonal konkurranse for nye business ideer.
  • BARGO er utviklet i samarbeid med Fiskeriforskning i Tromsø.

Kontakt oss

house.pngUnimar AS
Verkstedveien 11,
6517 Kristiansund N Norway

telephone.png+ 47 71 58 09 00
fax.png+ 47 94 77 29 53
emai_silk.png post@unimar.no

Flere kontakter  

Velg språk